نقش دستگاه شوک خودکار در حمله قلبی خارج بیمارستانی

حمله قلبی خارج بیمارستانی چیست؟

هنگامی که به صورت غیر منتظره و ناگهانی توقف یا اختلال در فعالیت مکانیکی قلب در محیطی خارج از بیمارستان رخ دهد، می توان گفت که حمله ی قلبی خارج بیمارستانی و یا به اختصار OHCA رخ داده است. در چنین مواقعی استفاده از دستگاه شوک خودکار (الکتروشوک) می تواند جان انسان ها را نجات دهد و از تلفات جلوگیری کند.

آمار مربوط به بروز حمله قلبی خارج بیمارستانی

به طور کلی آمار نشان می دهد از بین 100 هزار انسان که شامل افراد بزرگسال و کودک می باشد، 35 نفر سالانه دچار حمله ی قلبی خارج بیمارستانی می شوند و این عدد بین 100 هزار بزرگسال 62 نفر می باشد. آمار نشان می دهد که سالانه 350 هزار نفر در آمریکا و 300 هزار نفر در اروپا دچار حمله ی قلبی خارج بیمارستانی می شوند. آمار دقیق سالانه ای در این زمینه در استرالیا موجود نمی باشد. در بین جوانان بین 1 تا 35 سال نیز آمار نشان می دهد که از بین 100 هزار نفر در استرالیا، انگلستان و دانمارک به ترتیب 1.3 ، 1.8 و 2.8 در این محدوده سنی قرار دارند.

نقش احیا به موقع بیمار هنگام بروز حمله قلبی خارج بیمارستانی

با توجه به آمار ارائه شده اهمیت احیا بیماران هنگام بروز حمله ی قلبی خارج بیمارستانی مشخص شده است. احیا این بیماران به چند روش قابل انجام می باشد که از ساده ترین حالت تا پیشرفته ترین احیا به ترتیب شامل:

1) دسترسی به خدمات اورژانس پزشکی
2) انجام احیا قلبی CPR توسط افراد ناظر در محل
3) دسترسی به دستگاه شوک خودکار
4) حضور نیروهای امدادی متخصص

انجام CPR آمار زنده ماندن بیمار پس از رسیدن به بیمارستان را از 3.9% به 16.1% افزایش می دهد، البته انجام CPR توسط افراد ناظر صورت می گیرد که باید آگاهی لازم را برای انجام درست CPR داشته باشند.

احیا با استفاده از دستگاه شوک خودکار Cardiaid AED

آمار بدست آمده نشان می دهد که در صورت استفاده از دستگاه های شوک خودکار 3 الی 5 دقیقه پس از بروز حمله ی قلبی خارج بیمارستانی، آمار زنده ماندن بیماران تا 50 الی 70 درصد افزایش می یابد که رشد چشم گیری می باشد. هر 1 دقیقه تاخیر در انجام دفیبریلاسیون و استفاده از دستگاه شوک اتوماتیک شانس زنده ماندن بیمار را 10 الی 12 درصد کاهش می دهد. این موضوع اهمیت دسترسی راحت و سریع به دستگاه الکتروشوک را نشان می دهد.

دستگاه شوک خودکار

با توجه به اینکه در کشورهای مختلف زمان رسیدن نیروی متخصص امدادی به محل حادثه متفاوت می باشد نمی توان در این رابطه آمار درستی ارائه داد با این حال در کشورهای پیشرفته مانند استرالیا بصورت متوسط در مناطق شهری 10 دقیقه زمان برای رسیدن نیروی امدادی لازم است. این آمار در شهرهای مختلف متفاوت می باشد. با توجه به این اطلاعات می توان نتیجه گرفت استفاده از دستگاه شوک خودکار بهترین گزینه برای بیمارانی می باشد که دچار حمله ی قلبی خارج بیمارستانی شده اند. علاوه بر این کمپانی های سازنده این دستگاه ها، طراحی دستگاه را به نحوی انجام داده اند که استفاده از آنها نیاز به هیچ دانشی ندارد و تمامی افراد به سادگی قادر به استفاده از آنها می باشند. 

© 2020 Maad Zist Fan Avar Beynolmelal. All Rights Reserved.